fbpx

Kaip koronavirusas COVID-19 veikia technologijas ir IT sektorių

Neseniai pasirodė pusiau linksma naujiena apie tai, kaip Norvegijoje pamoką nuotoliniu būdu per vieną video transliacijų platformą nutraukė nuogas iškrypėlis, pademonstravęs savo „grožybes“ ketvirtokams. Jis tiesiog atspėjo video konferencijos pakvietimo ID. Bet tai nebūtų taip aktualu, jei ne koronaviruso COVID-19 pandemija pasaulyje.

Paradoksalu, tačiau realus ir pavojingas mikroskopinis virusas persimetė ir į mūsų kompiuterius. Netiesiogiai, nes kompiuteris nėra gyvas organizmas ir virusas jame apsigyventi negali. Koronavirusas COVID-19 paveikė mūsų technologinę aplinką ir kompiuterius. Kaip jis tai padarė?

 


Žmonės gąsdinami COVID-19

 

Jei pasidomėsite kai kurių kompiuterinių virusų veikimo principais, pamatysite, kad jie suintensyvėja, kai visuomenėje atsiranda tam tikros baimės. Visuomenei bijant dėl tam tikrų dalykų, visada atsiranda daugybė netikrų naujienų, kurių tikslas – dar labiau sėti baimę ir nerimą bei abejones. Po tokių naujienų dažnai paleidžiami kenkėjiški virusai. Viruso paleidėjai turi konkretų tikslą: užvaldyti jūsų kompiuterį, perimti slaptus duomenis, kurie vėliau gali būti naudojami nusikalstamai veiklai. Kai kurie virusai yra skirti reketuoti žmones ir išvilioti iš jų pinigus (ransomware).

Kai žmonės įbauginti, jie labiau pasiduoda manipuliacijoms ir socialinei inžinerijai. Tai iš kibernetinio saugumo srities atėjęs terminas, kuris reiškia, kad tam tikrais atvejais galima pasinaudoti darbuotojais, jų darbo priemonėmis ir įpročiais, kad vėliau būtų galima įgyvendinti nusikalstamą veiklą.


Socialinė inžinerija ir COVID-19

 

Pasaulio kibernetinio saugumo ekspertai labai aiškiai ir gana vieningai perspėja: COVID-19 pandemijos metu, darbuotojai, dirbantys nuotoliniu būdu tapo labai pažeidžiami. Jie dirba iš namų asmeniniais kompiuteriais ir planšetėmis, kurios ne visada turi pakankamas apsaugos priemones. Ne visiems įmonės suteikia darbo priemones, kurios būtų prižiūrimos IT administratorių centralizuotai. Dėl to kyla didelės grėsmės saugumui.

Tai teorija. Pasižiūrėkime į praktiką Lietuvoje. Dauguma buhalterių šiuo metu dirba namuose. Tai reiškia, kad praktiškai visų verslų finansinė informacija yra nešiojama iš virtuvės į svetainę ar net tualetą. Maža to, buhalteriai kartais tuos pačius kompiuterius duoda savo vaikams, kad jie galėtų dalyvauti nuotolinėse pamokose. Bet kuris pradedantysis programišius nesunkiai gali prisikasti prie tokio kompiuterio ir įdiegti tam tikrą duomenis vagiantį virusą (Trojos arklį arba phishingo programą). Situacija panaši ir su logistikos specialistais (tiesa, jų darbas visada buvo pusiau nuotolinis, tad jų IT administratoriai labiau rūpinasi saugumu), prekybininkais, kitų specialybių paslaugų teikėjas, kurie gali savo darbą perkelti į namus.


Koronaviruso COVID-19 kompiuteriniai virusai ir apgavystės

 

Neseniai pasirodė keletas apgavysčių (scam), susijusių su COVID-19 grėsme. Štai viena iš jų reklama specialią programėlę, kuriu tariamai gali padėti stebėti koronavirusio simptomus. Iš tiesų tai buvo gudriai užmaskuotas virusas (Trojos arklys BackNET RAT), kuris turėjo vogti duomenis, kol patiklūs kompiuterių vartotojai bandė sau diagnozuoti šią baisią ligą. Taip pat jis gali prijungti kompiuterį prie DDoS tinklų, kurie naudojami puslapių nulaužimui ir neteisėtam kriptovaliutų kasimui. Praėjo keletas dienų, kol didžiausių antivirusinių programų gamintojai suprato apie šį virusą ir įdiegė apsaugas. Per tą laiką buvo apkėsti šimtai tūkstančių kompiuterių visame pasaulyje.

Jei susiduriate su pranešimais, kad programos padeda identifikuoti, ar nesergate COVID-19, atminkite, kad dar nėra pasaulyje tokio dirbtinio intelekto, kuris pagal išorinius simptomus galėtų diagnozuoti šią ligą. Tai gali padaryti tik kvalifikuoti gydytojai naudojantys specialius tyrimus, kuriems reikalingas jūsų kraujas. Piršto antspaudai, veido skenavimas, pulso skaičiavimas ir kitos priemonės negali to padaryti, todėl tokia programėlė yra apgavystė. Koronaviruso pandemijai įsibėgėjant, tokių apgavysčių gali būti vis daugiau ir daugiau, tad būkite budrūs.


Iššūkiai IT administratoriams

 

Koronaviruso pandemija atnešė daugybę iššūkių IT administratoriams. Jie patys pripratę ir prie virusų, ir prie nuotolinio darbo, tačiau dabar laikas labai neramus. Daugybė aptarnaujamų įmonių darbuotojų dirba iš namų. Kai kurie dirba asmeniniais kompiuteriais, kuriuose nėra nuotolinio valdymo programų. Pirmas rimtas iššūkis – užtikrinti, kad visi darbuotojai įsidiegtų specialias programas, per kurias galima būtų prisijungti nuotoliniu būdu.

Kitas iššūkis – gendanti IT technika. Kai sugenda vienas įmonės kompiuteris, jis tiesiog atvežamas meistrams sutaisyti. Dabar reikia pasikliauti savo jėgomis. Kaip pakeisti SSD diską nuotoliniu būdu išvengiant kontakto su kompiuterio naudotoju? Štai čia prasideda rimčiausi iššūkiai.


Debesies programų naudojimas tapo dar aktualesnis

 

Kai nebėra galimybės naudotis įmonės failų serveriais, kaupti duomenis kurio nors darbuotojo kompiuteryje, lieka vienintelė išeitis – pasikliauti debesies sprendimais. Dėl koronaviruso grėsmių darbdaviai ieško patogesnių ir geresnių debesies sprendimų darbuotojams, kad darbas būtų efektyvesnis, o duomenys – saugesni.

Smarkiai išaugo CRM ir projektų valdymo sprendimų paklausa, nes ant sienos pakabintos lentos susirašyti dienos darbus nebepakanka… Juk darbuotojai dirba nuotoliniu būdu.


Teigiamas koronaviruso pandemijos poveikis

 

Kai kas dieną miršta tūkstančiai žmonių nuo šios ligos, kalbėti apie teigiamą poveikį yra gana sunku, bet reikia. Šis virusas IT sričiai duos daugiau naudos, negu padarys žalos. Daugelis įmonių visame pasaulyje išbandys efektyvias priemones ir sprendimus, kurie labai padės dirbti ir pandemijai pasibaigus.

Bus susirūpinta darbuotojų IT edukacija, nes pavartyti 500 puslapių instrukcijas nepakanka – reikia realių darbo sąlygų, kad išmoktume dirbti viena ar kita programa. Tie žmonės, kurie nieko nežinojo apie vaizdo skambučius, nuotolinius kursus ir mokymąsi, dabar tai naudos natūraliai, nes pamatys, kaip tai yra patogu ir išmanu.

Kibernetinio saugumo specialistai galų gale įrodys, kad jų paslaugos yra reikalingos visiems verslams, ne tik tiems, kurie dirba su jautria ir slapta informacija. Apsisaugojimas nuo virusų, socialinės inžinerijos atvejų bus tobulinamas dar sparčiau. Populiarės EDR saugumo sprendimai (kai IT administratoriai ne tik užkerta kelią virusų plitimui, bet ir stebi nenatūralius vartotojų veiksmus ir užkerta kelią neteisėtiems veiksmams).

Po šio COVID-19 viruso pandemijos darbas pasikeis, o IT rinka taip pat keisis. Mūsų IT administratoriams teks prisitaikyti prie naujų iššūkių ir sprendimų.

Būkime stiprūs ir kantrūs šiuo nelengvu metu, nepasiduokime virtualioms provokacijoms ir dirbtinai keliamai panikai, netikroms naujienoms.

‹ Grįžti